Tuesday 23 April 2013

jgn pk bukan2...

hi korang...

giler lama x tulis blog kan...
dh naik sawang dh blog aku ni...
tgk....nasib baik labah2 x dtg buat rumah kt sini...
klu x, aku kene tukar nama blog aku ni sbb dh share ngan labah2..hahaha
x sempat sbnrnye nk update (nk tnjk yg aku bz sgt la tu kan)...
tp sbnrnye aku bukan ade keje pun...
hrp out station pun setahun skali je...
eeh, tp biarlah...aku nk up2 keje aku yg konon2 bz ni...
nmpk ckit aku ni cemerlang kan...
klu aku x puji diri aku, sape lg kan...
nk harap org, ssh nk pk yg baik2 ni...asyik nk pk yg x elok je...

citer psl pk yg x elok ni, tpikir aku napa org suka pk bukan2...
yelah, tu termasuk dlm teks fitnah le lbh kurang...
suka pk bukan2 psl org sedangkan hakikat sbnr kt x tau kan...
suka andaikan yg tidak2 thadap ape yg org lain lakukan...
suka tmbh2 citer tu yg jd lg x best tu...
aku bekerja n hidup dgn dikelilingi ramai org...
jadi, inilah yg slalu akan aku dgr n alami...
kdg2, kite cuma dgr cerita tu dr org lain...
tp kt dah judge pesalah tu mcm salah bebenor...
sedangkan kt sndr x tau citer tu betul ntah tidak...
nak tanye tuan punye badan lgsg x mau kan..
sudahnye, tuan punya badan dpt pahala, kt dpt dosa...

aku pun bukanlah seorg yg perfect sgt...
tp aku cuba selagi n sedaya boleh utk x jd mcm tu...
aku cuba terima yg baik2 n pk yg positif2 je...
bukan x penah buat silap mcm tu...
cuma prinsip aku, selagi aku blh elak utk lakukan kesilapan...
aku akan cuba hindarkan...
selagi aku blh jauhkan dr pndangan buruk org...
aku akan hapuskan pndangan buruk tu...
dan In shaa Allah, aku masih blh pk mana baik mana buruk...
aku masih blh pk mana dosa mana pahala...
aku masih ingat sape aku n sape Tuhan aku serta org sekeliling aku...
jadinya, sekiranye aku ade salah atau dosa...tegurlah utk kebaikan aku...
mcm tu jugak klu org lain...sama2 kt tegur...
bukanlah terus mncari kesalahan n meletakkan kesalahan tu terus...

kt kan manusia biasa je...mmg x lepas dr melakukan dosa...
tp, kt jugak bukan tuhan nk mghukum sesuka hati...
jadinya, masing2 blh amik iktibar atas ape yg dh jd n bakal tjadi...
sama buat pedoman kan...sama2 blh dpt pahala...
aku x tau napa entry kali ni aku lbh slow n sensitif...
yg aku tau, aku xnak dh pndg serong kt org...
sbb aku belum tentu kenal hati budi org.....
tlalu bnyk gak salah aku ni kdg2 bila dipikirkan...
slalu dgr citer org sbb x selidik dulu...
tp bile bende tu jd kat aku, kompom aku melenting punye...
yelah, bende kt x buat kan...mesti bengang giler...
sbb tu aku tsedar blk yg aku pun slalu gak (mungkin) buat org mcm tu...
dan semoga tuhan n mereka2 ampunkan aku...
dan aku dh mula bpegang pada "jgn dgr sebelah pihak"...
betul kan...klu nk adil, kene dgr dua2 pihak...
kompom kt x salah menilai n org pun x salahkan kt malah senang dgn kt...
percayalah ape yg aku ckp ni...
sbb klu kt cuba jd seadil itu, pasti kt dpt jd antara barisan yg sgt dpercayai...

smpi sini dulu celoteh aku...x phm dh ape yg aku tulis...
dh mcm bbelit2 pun ade..oklah, sampai bjumpa lg...
babai korg n peace yawr....


*salamesrabadingatan*


0 comments:

 
Jaga Hati Hiasi Peribadi Blogger Template by Ipietoon Blogger Template