Wednesday 9 August 2017

Kaki Tapau

Assalamualaikum...

Hai korg..Lama dh x menaip kt sini...Bsawang giler..penuh labah2 siap btelur bagai dlm blog aku ni haaa...Ni pun start blik sbb biras aku si Ayu aka (ummuhaninziyad.blogspot.com) tu dh start berblogging...Dia lak siap tanya apa nama blog aku ni haaa...Alahai diknon, kakyong punya blog ni uzur dh hidup segan mati x mau...Malu kyong nak tnjk kt awok...hahahahah...Tp xpe, kita bagi dia idup balik biar awok jengah2 slalu blog kyong ni ye...

kita baru je abis smbut Raya Puasa...Raya Aji pun dh x brapa lama je lg nak dtg jenguk kita...Insan2 yang dijemput Allah untuk menjadi tetamuNya taun ni pun dh ramai yg bertolak untuk mengerjakan ibadah Haji...InshaaAllah aku doakan agar semua yg ada di sana akan dapat mengerjakan ibadah Haji dengan tenang, berjalan lancar, mendapat haji yg mabrur dan semoga selamat pulang ke tanah air...Bila citer pasal raya ni, mulalah tingat pasal raya puasa aritu....ramai sgt kwn2 yg dok ajak jemput datang umah depa sbb depa buat 'Open House'..Sonok sbnrnya raya ni sbb kita blh gantung piyuk belanga sambil duduk sila panggung mengira 'umah sapa pulak aku nak g lepas ni'....Aku lah tu yg buat peel gitu...Eh tapi aku kira2 ngan jari je sambil2 susun jadual umah mana dulu umah mana kemudian...Pastu aku g umah yg jemput aku jelah..Yg x jemput apa jadahnya aku nak muncul dpn pintu umah org tu smbil sengih mcm kerang kene basuh...

Citer psl open house ni, mende paling aku x suka skali ngan sikap suka tapau2 ni...aduhhhhh....Dia bnyk maksud tau tapau ni...Tapau yg jenis tuan umah offer 'ko nak x bwk blik sikit mende alah ni' atau 'nnti ni ko bwk balik bg laki ko yg ensem tu mkn tau' smbil kenyit2 mata.....Tapau ni aku x heran sgt sbb dh memang tuan umah offer ko kot...Dlm jaga adab, baiklah ko terima pemberian org tu sbb itu namanya rezeki...Kan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dh ckp 'rezeki jgn ditolak, musuh jgn dicari'....So, bedal je apa yg tuan umah bagi....

Ada pulak pesen tapau yg bila mana ko dtg sebagai org yang akhir2 skali dlm majlis tu...Dgn makanan belambak lg x abis...Dah sah2 tuan umah tu akan offer ko tapau apa ko nak xpun dia sndr bubuh segala mende alah yg dia dh x lalu nak tgk, supaya bpindah pulak ke dapur ko nnti...Senang tuan umah nak mengemas nak menyimpan barang sumer...Daripada membazir...Part ni aku rasa klu tuan umah x suruh tapi sendiri minx pun, kompom dia akan bagi jugak....Mcm aku sendiri x lalu nak nengok makanan belambak x abis...Sapa nak mkn lak lps tu...Sudahnya aku lambak ke mulut tong sampah je nnti..

Tapi, yg plg rare aku jumpa, jenis yg mmg tahan dan tebalkan muka minx nak tapau mknn kt umah org sedangkan tuan umah x offer sepatah haram pun...Jenis tuan umah lak baik hati senyapppp je x kata apa...Sedangkan lps2 tu tuan umah tu ramai lagi kaum kerabat dia yg nak mkn juadah dia tu....haaaa,  tapau yg pesen ni lah paling aku x gemor...Paling nyampah pun ya gak...Gamak eh ko dengan selamba blh minx nak bwk blik mknn....Siap blh lak kaum kerabat ko yg lain pesan suh ko tapau segala macam yg ada kt umah org tu kan....Aduhhh,tolongggg...Malu mana malu...Eh aku lak yg tmalu....

Kawan, org x marah sbnrnya ko nak tapau setakat ada hal yg mmg menyebabkan ko kene tapau, mcm cntoh ko x smpt makan ke, atau apa2 collection yg korg dh buat tp ko x dpt join mkn skali....Yess, itu mgkin blh ko tapau...Orang pun faham keadaan tu...Tp klu part yg xde segala kesulitan apa pun, siap ko melantak segala mcm yg ada, pastu ko blh dengan gah diri minx tapau...aiyooo, nonsense weh...Sbb ko kawan aku... Sekaligus aku rasa mcm aku turut mbawa imej ko lak...aduh, tudung saji mana tudung saji...maluuuuu...nk wat tutup muka jap...Tolonglah kurang2kan sikap mcm tu...belajar balik adab ke rumah org mcmmana....Perbaiki balik khilaf diri...Bukan utk korg je...Sekaligus pesan ni utk diri aku sndr jugak...Sbb aku pun bknnya malaikat yg x penah buat salah x penah buat dosa...

ok sekian...Penat dh bebel..Lots of love..

Salamesrabadingatan

0 comments:

 
Jaga Hati Hiasi Peribadi Blogger Template by Ipietoon Blogger Template