Wednesday 27 February 2013

4 jam je?

Hi korang...

ape kabar korg pagi2 rabu ni...hrp sumer dlm mood yg ok n stabil n ceria selalu...mesti skang tgh cbuk2 jlnkan tugas harian...yelah, tggungjwb dgn keje msg2 kan...tggungjwb di mana dr situ punca rezeki kt dtg...sebut citer keje n rezeki ni, aku ni jenis yg suka dgr radio...asal bwk keta mesti nk dgr radio...jdnya, pg td masa anta Dina g skul, aku dgr r topik pg ni di Channel Hot FM yg mmg hot tu...topi pg dorg pg ni adalah 'Masa Kerja Seharian Hanya 4 Jam'...lbh kurg camni lah tajuk dia sbb masa aku dgr td pun dh tgh2 dah n x lama aku ddk dlm keta tu...

kate si Fafau n FBI tu, kajian n statistik menyatakan bahawa rakyat malaysia yg bekerja dlm tempoh 8 jam sehari hanya memperuntukkan 4 jam sahaja utk buat keje sebetul2nya...kiranya mcm kt ni klu msk keje kul 8 blk kul 5, waktu yg btl2 kt keje tu 4 jam je...yg lain sumernye makan, borak, lyn fb dll...statistik ni katanya bukan hanya tumpu pada sesebuah sektor sahaja tetapi merangkumi semua sektor baik gomen ataupun swasta...haa...aku pun xtau r btl ke x cuma dr segi pndangan mata aku n ape yg aku alami ari2, mmg betul kot statistik tu...hahaha...cuma ade jugak yg aku x berapa setuju ngan statistik tu...

tgh hangat bincang topik ni, ade sorg pemanggil perempuan ni bg pendapat...katanya dia x berapa setuju dgn statistik tu sbb kerja yg kt buat ni selalunya berdasarkan jawatan n skop keje seseorg tu...dia siap bg contoh lg n contoh tu mmg btl2 kene ngan jawatan aku...di kata lg, mcm contoh pembantu am pejabat (dlm sektor gomen r ni n mmg jwtn aku lak yg dia sebut tu), skop kejenye bukan bnyk mana pun...keje sehariannya hanta surat, photostate, buat air n beberapa lg keje yg x semestinya dilakukan sepanjang hari...dh klu xde mende nk di hantar atau photostate, ape lg yg dia blh buat...x kan nk sibuk2 wat keje org lak kan...lain lah klu ade yg minx pertolongan yg bersesuaian dgn tugasan PAP tersebut...pd pendapat aku, btl lah ape yg pemanggil tu ckp...dh klu org tu bos besar, mgkin bnyk r ckit keje dia setimpal ngan gaji yg dibayar...xkan kuli yg bawahan ni konon2 dh xde keje, suka2 hati lak kene wat keje bos tu...klu bos tu bg gaji dia sikit kt kuli ni xpelah...bukan x blh lgsg, sekadar membantu ape yg patut aku rase xde mslh kot...tp klu tugas bos tu dh jd tugasan rasmi kuli tu pulak, mmg x patut r kan...

selain tu jugak, pemanggil tu pun ade gak kata sektor swasta lak amat sibuk (sesetengah company)...so, mcm x kene r ngan statistik hanya keje 4 jam tu...mcm pemanggil tu, dia bekerja di sektor swasta...som mmg dia kata amat sibuk r...kdg2 masa 8 jam tu mcm x cukup je...itupun setelah ditolak sejam waktu rehat...kiranya pemanggil ni x berapa setuju r dgn statistik n kajian tersebut...bg aku lak, aku pun rase sama mcm yg pemanggil tu kata...sbb aku pun penah keje swasta (kilang) sebelum ni...wlupun bukan operator dan hanya ddk di opis, tp aku rase mcm x blh nk suka2 hati bsembang kot...bila keje tu, kejeee je...time rehat r baru nk huha huha borak...time nk smbhyg pun terkejar2 sbb sumer tu dikira...lg2 yg jd operator...serius, aku mmg sian sgt2 ngan operator2 kilang ni...dorg dh r berdiri sepanjang hari...itu klu keje 8 jam oklah ckit...klu yg keje 12 jam?, haaa....12 jam r terpacak dpn mesin...mana ade mase nk rehat2 ni...klu g toilet pun dikira berapa minit sbb sumer tu melibatkan untung rugi production...mmg kesian kan...sbb tu r aku x suka org pandang lekeh kt operator2 ni...klu xde dorg, sape yg nk majukan company tu?...mcmmane lak company tu nk byr cukai?...xde cukai mcmmane lak negara kt ni nk membangun...operator tu pun kdg2 bukannya calang2 org...silap2 dorg tu lg berpelajaran tggi dr kite...cuma mgkin xde rezeki or keje kt tpt lbh bagus...so, hargailah sesiapa pun pekerja2 di negara ni x kira apa pangkat dorg even tukang kutip sampah tu pun...

ini sikit sebanyak pndapat aku ttg topik Hot FM tu...mgkin ade yg betul n ade yg x berapa tepat...kt sebagai pekerja yg boleh menilai sejauh mana tanggungjwb yg kita dh laksanakan...korang pun mgkin ade pendapat masing2 kan...yg penting, kt jalankan dgn sempurna n ikhlas...nk hrpkan penilaian org, ntah kdg2 betul kdg2 tidak...so, lantaklah jnji aku or kite wat keje smpi siap n sempurna...org nk ngata belakang kira...sekian dl smpi sini...jumpa lg n bye...peace yawr....


*salamesrabadingatan*

2 comments:

Alkisahnya... said...

Alkisahnya...memang pagi2 sambil memandu keretaku mesti dgr cite hot fm...kadang2 tergelak sorang2 mesti kete sebelah kata gilo mokcik ni...

Hanis Azla said...

statistik tu mungkin ada yang tepat bagai sesetengah orang.. mungkin ada yang tidak.. yg penting ketika di pejabat kita tahu untuk mengutamakan kerja2 kita dulu.. kalau buat kerja lain sekali pun, kerja hakiki kita tetap berjalan lancar..

 
Jaga Hati Hiasi Peribadi Blogger Template by Ipietoon Blogger Template