Friday 8 February 2013

setelah 19 tahun berlalu

Hii korang....

Tahun 2013 ni merupakan tahun ke 19 Planetarium Negara. Sempena menyambut ulangtahun ini, Planetarium negara telah mengadakan pelbagai aktiviti untuk semua pelawat yang sangat berminat dgn sains dan angkasa lepas serta cerita cakerawala ni...

Semalam anak2 taska Permata Kemas INFRA telah pun di jemput utk meng'heboh'kan Planetarium tu...Jemputan terbuka jugak utk mak bapak yg nak libatkan dr...Yelah, klu mak bapak x libatkan diri, sian le kt tiche2 yg nk mnjaga bebudak tu...dh r ramai...tiche berapa kerat je kan...so, aku sebagai ibu yg berwibawa kepada si Ecah anak aku tu, apalagi, libatkan dr jugak r (sebenarnye mmg mak yg lebih2...hehe)..sape parent yg xnak ikut, reti2kanlah amik anak masing2 ye sbb tiche nk tuntut ilmu kt Planetarium tu...hehehe...Sebenarnye bukanlah tiche saje2 nk suh sape2 anak2 yg x ikut tu balik...Tapi phm2 jelah...tiche kene libatkan dr dlm sumer aktiviti...Dorg pun nk gak penilaian tahunan dorg tggi...so, parent kenelah phm kan...

Jadinya bertolak lah ktorg ni dlm 35 org anak termasuk parent n tiche ke Planetarium tu dgn bas INFRA yg sgt cantik tu...huh...biasa r bebudak klu naik bas, hmmm sgt excited...tp si Ecah Maisarah aku tu, mula2 nak naik bas, pijak lantai bas pun xnak...maklum le x penah naik bas seumur hidup kan...mcm blur r ckit...dh ddk dlm bas pun diammm je...last2 tidooo...smpi le kt Planetarium tu...yg lain aku tgk sumer bckp2 n sonok sgt...

smpi je Planetarium tu, bebudak ni di beri sorg satu muffin yg mcm sedap gak aku tgk...ok lah kan buat alas2 perut bebudak...lgpun dlm bas tu dorg dh dpt roti n air kotak gak sorg satu...sepatutnya jemputan yg kami dpt tu dr pg smpi petang...tp agak2 r kan bwk budak 2 - 4 thn...mmg x thn lama punye lah..ngan nk tidonye...ngan nk b***k nye kan..nk kencing lah...so, tiche2 amik inisiatif pg tghari je n blk dlm kul 3 ptg...ok lah kan..xde r lama sgt n bebudak pun x boring..yelah, korg pun tahu Planetarium tu mcm x sesuai ngan umur cmtu kan...so, smpi je ktorg terus r melawat2 semua bnde yg ade kt situ...bnyk fakta2 ttg alam kt ni yg boleh didapati kt situ...siap ade game yg menguji ilmu pengetahuan ttg alam kt ni...dlm pkl 2 ptg tu, kami dijemput msk ke Teater Angkasa utk tayangan Earth, Moon & Sun...best gak dia punya bilik tayangan tu...dia besar mcm sebuah auditorium yg mempunyai skrin yg terlalu besar dan merangkumi dinding serta bumbung audi tu...haaaa...besar kan skrin dia..seat dia lak mcm dlm audi biasa gak cuma mcm blh baring ckit...kiranya klu kt nk menonton tu, rilex r ckit smbl baring n melihat sekitar penuh audi...

Tayangan tu mmg best..kt blh tau ttg jdnye siang n mlm, jdnye gerhana matahari n bulan, jarak bulan, bumi dan matahari, dan mcm2 lg...klu ikutkan ape yg aku citer ni, mmg org akan ckp "laa, xkan semua tu pun ko x tau?'...tp percayalah, mmg bnyk bende yg kt x tau akan kt tau melalui tayangan tu,,,,yg bestnye, aku dpt rasa mcm aku pegi semua planet2 n angkasa lepas tu...hehehe...ala2 3D r kononnye...siap blh rase pening n loya lg konon2 mcm naik turun bukit tu kan...tayangan tu x lama..hanya 1/2 jam je...tp bnyk input...so, kiranye pkl 2.30 ptg ktorg dh kuar dr audi tu...amik masa utk solat skjp n gerak blk...

Mase nk balik, mohon gak kt abg driver yg baik ati tu (si Rafizal) utk sggh mkn...yelah, gerak kul 11.45 pg smpi nk blk, mane ade mknnye...bebudak je mkn roti...so, tiche pun blanje r ktorg dgn peruntukan yg telah dikhaskan utk aktiviti luar...blanje KFC lg kau...hehehe...bebudak hepi sgt r mkn ayam..mak n bpk budak lg hepi sbb mkn free....wlupun pjlnn blk tu ujan, tp ttp dpt sggah mkn utk memuaskan hati semua pihak...mmg terbaaeekkk...

Itulah sikit sebanyk pngalaman ke Planetarium Negara...sbnrnye dulu masa sekolah rendah aku penah gak ikut rombongan sekolah ke Planetarium negara ni...mmg 19 tahun yg lps..masa tu br bukak kot...aku pun x brape ingat dh...yg aku tau mase tu aku darjah 3...darjah ko...bkn menengah.,..hehehe..dr kiraan aku mmg btl r dh 19 tahun x jejakkan kaki kt situ...ape2pun...mmg best sgt pengalaman tu...anak2 pun seronok...tiche pun ade bende nk tulis dlm buku aktiviti n semua dpt rasa penatt...hehehe....so, smpi sini je dl citer aku yg berjela ni...bye....(ade sesiapa yg blh teka umur aku...hehehe)


*salamesrabadingatan*

2 comments:

Alkisahnya... said...

Hemmm...tulah rugi tak pergi ke Planetarium...teruja tgk 'wayang' kat situn...Alkisahnya

Anonymous said...

i palk pening kepala..kh3

 
Jaga Hati Hiasi Peribadi Blogger Template by Ipietoon Blogger Template